Cirkelbyen
For alle os der Vil transformationen
Det bedste af os til hin-
anden og verden.
Vil du spejle og spejles?
sering
og blir ikke de sidste
Lad os lære af bedste praksis!
tet er livets forud-
sætning!
KÆRLIGHED
og Hjerteblod
Donationer
Bank på for deltagelse
Lille video om drømmen
Mennesker omkring drømmen
Kroner i kassen
CIRKEL BYEN
PROJEKTETS BAGGRUND:
Tiderne skifter, og vi står overfor store samfundsmæssige, ressourcemæssige, økonomiske, klimatiske, økologiske og mellemmenneskelige udfordringer. Vi har skabt ensomhed, social ulighed og hos mange en følelse af opgiven og magtesløshed. Vi kan gøre det bedre. Mennesket har SÅ mange potentialer som Jorden, samfundet og mennesket selv har brug for at få sat i spil. Dette projekt handler om en dyb tro på vigtigheden af-, og muligheden for at det bedste vi kan gøre er at handle NU. Vi lever i et smørhul, har demokratiske og eksperimenterende traditioner. Vi bryster os af at være innovative, vi har ligefrem muligheden for at være på forkant, og vi mangler en eksportvare. Lad os eksportere konstruktive, gennemprøvede og bæredygtige fremtidsscenarier.
Det er vanskeligt at ændre alene eller i små grupper, fordi så mange usunde spor allerede er lagt ud, men vi kan gi os selv en ny chance – vi kan lave en forsøgsby bestående af så mange mennesker at det er muligt at leve næsten helt selvforsynende. Computere, mobiltelefoner, det meste værktøj, biler og den slags, købte vi stadig af ”det store samfund”, men mad, medicin, møbler, byggeri, uddannelse, tøj og 1000 andre ting, laver vi selv, og al internt arbejde udveksles i en lokal bytteøkonomi (som forsøgs by udveksler vi viden med staten som SKAT). Vi bor godt og varmt i vores relativt små lavenergihuse, og vi har masser plads i de mange fællesbygninger og værksteder. Vi har alle været igennem en udvidende træning før vi bliver en fuld del af samfundet, så vi har ikke bare aflært en masse af vores uhensigtsmæssige og destruktive vanemønstre, vi deler også viden om konfliktløsning, mødestruktur, overordnede bæredygtigheds mål, dyrkningsmetoder, puls og struktur i byen, og de aller fleste af os arbejder i byen. Vores vision er at genoprette Jordens og Menneskenes balance, ved at realisere vores vision om en ny social retfærdig, økologisk bæredygtig og spirituelt fuldbyrdende måde at leve livet på.
FAKTA BOKSE:
Vi vil være med skabere af ”det store skift” ved at øge vores bevidsthed om vores relationer både til os selv, til vores ”næste”, til Jorden og til den helhed vi er en del af.
- Vi ønsker at være sociale, kulturelle, økonomiske og politiske aktører i omstillingen. Vi ønsker at leve forandringerne “be the change”, som Gandhi siger, ved at give os selv, og specielt vores børn, de bedste værktøjer og forudsætninger for at være med skabere af fremtiden.
- Vi ved at alt er energi i transformation. Vi forsøger at lægge nye spor ved at skabe et stærkt jordforbundent og universel spirituelt alternativ til det bestående.
- Vi vil ændre fokus fra penge og materielt forbrug, til livsglæde og bæredygtig vækst.
- Vi tror på livets mangfoldighed og alts sammenhæng, og vi vil søge livets diversitet, cyklus og mystik i den nære hverdag.
- Vi ønsker at menneskeheden vågner af den globale vækst trance vi har levet i mange år. Vi ønsker at vi genkender vores Guddommelige natur og hjælper hinanden med at leve livet som dem vi virkelig er. Vi er bevidste om at det starter med ”bjælken i eget øje”
- Vi ser at lydene, bevægelserne, berøringerne og duftene, har mulighed for at nære vores krop og sjæl. Vi er bevidste om at lade skønheden i vores omgivelser nære “vores tempel”/kroppen.
- Vi ser vi kan lære af hinanden, men mest af alt, at vi ER natur/energi, og at vi gennem den bevidsthed kan genfinde vores rette plads i Universet.
- Vi vil studere Jordens og Universets visdom, for at kunne sameksistere i kærlighed, accept, balance og harmoni med os selv, vores medmennesker og naturen.
DEN SOCIALE DIMENSION:
HVEM ER VI:
Vi elsker Jorden og livet, og vi ønsker være aktive medspillere i at genskabe balancen, ved at skabe et sundt og stærkt alternativ til det eksisterende. Vi er bevidste om at ubalancen foregår såvel inde i os selv, som i forholdet til alle vores relationer (menneskene, dyrene, planterne, jorden, vandet, luften).
- Vi ved, at vi er en sammenhængende enhed, og at vi kan lære af alt vi møder.
- Vi vil hæve os til mere end overlevelse. Verden har brug for klar bevidsthed og forbilledlige handlinger, og vi ønsker at være et aktiv for vores Jord og for menneskenes samfund.Vi længtes efter mere natur, kærlighed, værdighed, kvalitet, fællesskab, fordybelse og meningsfuldhed, og vi er klar til et radikalt skift for at manifestere det.Vi har samme overordnede vision og idegrundlag, men er også vidunderligt forskellige. Vi har forskellige aldre, køn, etnicitet, social baggrund, uddannelse, verdenssyn, familiestrukturer, personlige interesser, udfordringer og kompetencer. Det der gør vi vil bo sammen, er vores fælles værdigrundlag beskrevet i dette skrift.
- Vi ønsker at tiltrække mennesker, der tager ansvar for sig selv. Mennesker der respekterer fællesskabets ånd og vilje, som har lyst til at løfte i flok, og som har energi til at bidrage positivt, både med hensyn til praktiske og sociale færdigheder.
- Vi ved at friheden og frivilligheden giver den bedste motivation. Vi har en høj vision og tærskel der sikrer at de mennesker der bor i landsbyen virkelig VIL transformation, udogmatisk spiritualitet og bæredygtighed, så vi ikke behøver at kæmpe for hårdt med børnesygdomme der hænger ved fra det ”gl. system” – (vel vidende at vi alle kommer med børnesygdommene, men vi er dedikerede til at transformere dem til renere energi i tidens fylde og ved hinandens hjælp, så vi har masser tolerance, medfølelse og plads imellem os)
- Vi ved at vi alle er på en udviklingsvej.
BØRNENE:
Børn har en helt central rolle i fællesskabet. De er fremtiden, og vi ønsker at de vokser op i respekt og kærlighed for sig selv, næsten, det fællesskab vi deler og naturen vi er en del af. Vi ønsker at give dem de bedste betingelser og kompetencer for at løse de udfordringer menneskeheden globalt står overfor. Det betyder bevidste og forbilledlige voksne der ikke KUN har det hele i munden. (The more loving we are, the more intelligent we become).
- Vi underviser dem lige så meget i hvad der er bedst for helheden, som hvad der er bedst for individet. På den måde vil vi hjælpe den ubalancerede individualisme og grådighed der kommer fra vores generation til afslutning.
MØDER OG BESLUTNINGER:
Visdomsrådet – sikrer helhedsperspektivet der skaber fælles grund, viden og fodslav. (den højeste vision)
Beslutningsrådet – arbejder i forhold til Visdomsrådets anbefalinger, og fællesmødernes behov.
BROEN IMELLEM VISION OG HVERDAGSADMINISTRATION:
Faciliterede fællesmøder – Tager alle beslutninger vedrørende fællesskabet. I samfundet er alle trænede i konsensusmetoden/sociokrati, og opgaven er kontinuerligt at implementere og nærme os vores højeste visionen, legende og uden at skabe skarpe skygger for os selv.
HVERDAGS ADMINISTRATION:
Bo gruppe møder Bo-grupperne har stor selvstændighed og autonomi, men fællesmødet er højeste myndighed.
Udvalgsmøder: Vi har små hurtigarbejdende udvalg omkring mindre beslutninger vedrørende afgrøder, børn, økonomi med mere. Udvalgene har stor autonomi, men ved store beslutninger bringes det op i råd eller fællesmødet.
CIRKLERNE: Vi benytter Cirklen i så stor udstrækning som det er relevant, herved sikrer vi at alle stemmer bliver hørt. Vi har tre fortløbende cirkler kørende: Mændenes- kvindernes- og børnenes cirkel. De kan alle tre bringe emner og forslag op, både til rådet, fællesmøderne og udvalgene.
KONFLIKTER/ubalance:
Vi ved at et dynamisk fællesskab vil bringe både udfordringer, konflikter og uenighed. Vi ønsker at opbygge en konstruktiv kultur hvor vi vil søge efter udvikling og læring i de svære situationer.
- Vi tager alle en træning for at kunne holde freden i os selv ”First Peace”. Den træning vil give os et fælles fundament, og en kultur der nærer vores evne til at se muligheder og udviklingspotentialer, også i de svære situationer.
- Vi laver co-counceling for hinanden, og om nødvendigt får vi ekstern hjælp fra en af vores venskabsbyer.
- Vi ved at stammen trives når individet trives, og hvis en person i stammen er ude af balance, arrangerer de nære fra klanen en ceremoni (et stille ukrænkeligt rum), så personen får de bedste betingelser for at genfinde sig selv. Ønsket kan komme både fra personen og fra stammen.
- Vi bærer nok alle spor og uhensigtsmæssige mønstre fra ”den gamle verden” (vrede, jalousi, fanatisme, egodominans, manglende forståelse for vores enhed, forkælethed, osv.) Vi vil observere, aflære og forholde os rummeligt og kærligt – men også konsekvent. Vi er i en brydning mellem det gamle og det nye, og vi vil hjælpe hinanden med at vise rummelighed og næstekærlighed på vej mod et mere helt liv. Vi vil benytte ceremonier, coaching, visdom- eller co-counciling, svedehytte – eller hvad der skal til, for at transformere det der ikke længere tjener os. Vi er ikke hinandens dommere. Vi er her alle for Jordens og livets bedste.
- I startfasen vil vi samle stærke dedikerede viljer og bevidstheder, men når vi har skabt vores struktur og har fundet et fælles fodslaw, så er en af vores mål at rumme og hjælpe mennesker der har det svært, så verden kan blive et bedre sted.
WORLD WIEW / SPIRITUALITET
For mange har ordet åndelighed eller spiritualitet sat sig på tværs af utallige gode og knap så gode grunde. For os er ordene en energi der peger på friheden og nøglen til at genfinde vores sande natur og plads i evigheden og verdensaltet. Derfor er det vigtige elementer i genetableringen af vores balance. Som der er ilden, jorden, vandet og luften, består også mennesket af ånd, krop, følelser og BEVIDSTHED.
- Vi ved at spiritualitet/ ånd/ Gud kan ses som ALT levendes højeste aspekt, og som medskabere af det store paradigmeskift, er der mange af de gamle veje vi ikke længere kan benytte, vi må lære af, og samarbejde med naturens visdom. Lære at lytte til det store mysterium.
- Vi tror på magien der sker alle steder (tænk bare på larvens transformation til en smuk sommerfugl), og vores hverdage løftes ved at vi minder hinanden om at livet er vildere og mere mangfoldigt end vi lige ser det.
- Vi ønsker rummelighed, er udogmatiske og hylder de mange udtryk og tilgange, men vi har, eller skaber alle en spirituel praksis som vi næres af, og vokser ved.
- Udvikler der sig spirituelle grupper der ikke tilgodeser det fælles bedste, så tager vi det op i fælles rådet. Vores mål er respekt for mangfoldighed og fælles fodslaw i forhold til visionen. (Indianerne taler om ”the two legged” der vokser til ”the Sacred Human”)
- Når vi fester, tager store beslutninger, løser konflikter eller er i personlige ubalancer, så bruger vi ceremonier for at bringe os ud af vores begrænsninger og ind i vores højeste aspekter.
- Vi faciliterer spirituelle arrangementer for oplandet som f.eks. ritualer i forbindelse med årets cyklus og markering af livets faser og overgange. Vi laver svedehytteceremonier, fælles meditationer, yoga, bøn eller andre initiativer og tiltag der er levende iblandt os.
- Vi er bevidste om at spiritualitet og religion kan kamme over i fanatisme og selvgodhed. At megen bevidst forholden sig til lyset i alle dets intime, personlige og gruppedynamiske former kan lede til store skygger. Nogen siger at “vejen til helvede er brolagt med gode intentioner” – vi husker at vi gør alt dette for Jorden, og er opmærksomme på at skrue lidt ned for lyset og få helheden med hvis mørket vokser af det.
ØKOLOGI og bæredygtighed:
- Biodynamisk/ økologisk vegetarisk kost og hushold prioriterer vi højt – både i starten når vi køber de fleste varer udefra, og senere når vi selv dyrker det meste af det vi bruger og har.
- Hvis vi har dyr, så er det med stor respekt og kærlighed for dyrene og helheden.
- Vi minimerer vores konventionelle indkøb og forbrug, har naturligvis affaldssortering, deler biler, fælles vaskeri m.m.
- Vi hjælper hinanden med at undgå unødvendigt forbrug. Vi inspirerer hinanden til at benytte materialer og teknologier der minimerer vores forbrugeraftryk.
ETABLERING:
Enten finder vi et stykke jord, og starter fra den bare mark, alternativt vil vi opkøbe en del af ” ud/frontkantsdanmark/ud/frontkantsnorden” og få det der allerede er etableret, til at leve igen.
- Vi samarbejder med kommune, måske stat, interessante firmaer og private organisationer. Vi søger fonde og donationer.
- Vi er bevidste om at vi er ved at bygge fremtiden, at vi er et attraktivt investeringsobjekt, og vi modtager kun støtte fra rene kilder der ikke fordrer modydelser imod vores vision.
- Vi undlader at sætte os selv i gæld til banker og kreditforeninger. Vi laver en intern job- og lånebank.
Tilrettelæggelse – området:
- Vi ønsker at bo naturnært og uforstyrret af bilstøj, El kabler og lignende. Vi drømmer om store skove, rindende vand, hav, klipper, søer og fuglesang.
- Vi skaber intelligente designs ud fra permakulturprincippet der tilgodeser både menneske og natur. • Vi har boliger, skoler og arbejdspladser i indercirklerne, og i den ydre periferi, er rodzoneanlæg, marker, skove/ skovhaver, fiske og badesøer.
BOFORMER:
- Vi lever i kollektiver, storfamilier og egne selvstændige boliger. Boformen er både andels-, ejer- og lejeboliger.
- Byens hjerte er et FREDHELLIGT sted i centeret af vores landsby. Det kunne f.eks. være en bålplads, en stencirkel, et alter, en masser blomster.
- Både børnenes- og de gamles hus er i nærheden af indercirklen.
- Vi lever i bo grupper eller klanner på ca. 40 individer – Samfundet er overordnet designet til at kunne rumme 8 klaner. Klanerne har en høj grad af autonomi, dog med fællesrådet (Wisdom Council) som retningsgiver og fællesmødet som højeste beslutningstager.
- Alle de organiske arbejdspladser bringer liv, nærvær og puls til byen.
- Vi har både fiske sø, medicinhjul, meditations-, zen og sansehaver i udkanten af bo området, høns og urtehaver er tættere på, skov og marker længere væk.
BYGNINGERNE:
Generelt er vores individuelle lavenergiboliger små, lyse og enkle i deres opbygning, omkring boligerne har vi skure og haver.
Når det kommer til vores fællesbygningerne udfolder vi os i organiske former og udtryk der afspejler naturen og fantasiens univers.
Energi: Vi bygger 0-energiboliger, har mult lokummer, eget rensningsanlæg, helst egen vandforsyning, 12 volts strøm i boligerne og er på sigt ”of grid”.
ØKONOMI:
Vi samarbejder med stat og kommune, og i etableringsfasen modtager vi donationer fra gode bæredygtige firmaer og fremsynede mennesker der støtter ideen.
- Vi ønsker forsøgsstatus i forhold til at have en egen intern valuta. Formålet er at støtte den lokale produktion, minimere transportforureningen og få en reel energicirkulation i samfundet. Når vi modnes i bevidstheden om vores enhed, ønsker vi at realisere ”gaveøkonomi” fordi den har livsglæden indbygget i sit fundament.
- Vores lokale produktion af f.eks. husbåde, giver os nok indtægter til at betale skatter og afgifter. Der er i øvrigt indtægter fra de udearbejdende, fra kursusvirksomhed, turisme og fonde. På sigt også fra højskolen, samt eventuelle sociale opgaver vi løser for samfundet
- Fællesskabets ejerforhold vil bygge på andele, individuelle ejerforhold, fondsejet og alle mulige andre endnu ikke udtænkte former.
- Vi sætter os hverken som individer eller samfund i gælds slaveri.
Har vi et projekt vi kan sætte på folkeaktier?
ARBEJDE:
- De fleste af os arbejder på stedet, enten i de fælles marker, med håndværksproduktion, eller på den` ene bæredygtige stor` produktion vi har.
- Alle arbejdsfunktioner bygger på at den enkelte bidrager med de kompetencer og ressourcer, som vedkommende brænder for. Det som ikke er dækket ind, men nødvendigt for samfundet at få udført, deler vi.
- Vi bytter ydelser internt via en lokal valuta.
- De udearbejdende veksler deres løn til vores lokale valuta, så pengene bliver brugt til det samfund SKAL bruge penge til.
- Vi indfører en ”borgerløn” der dækker behovet for mad og bolig. Alle som f.eks. arbejder 20 timer pr. uge for samfundet lever af borgerlønnen. (sandsynligvis er timeantallet højere de første år hvor også flere arbejder ude)
- Vi har en sygeordning hvor vi fælles hjælper dem der har hjælp behov (på sigt i en grad der sætter os fri af det offentlige sygehusvæsen)
- Vi har en senior ordning der indebærer lettere jobs.
OPTAGELSE OG PRØVEPERIODER.
Vi vil leve i frihed og tillid, men også med en høj grad af ansvarlighed for helheden. Fordi dette er så anderledes end det de fleste af os kender, er det vigtigt at vi kender, og kan stole på hinanden. Vi får mange svære situationer, og derfor er en vis robusthed nødvendig. Ikke mindst i vores optagelse af nye mennesker.
Alle er velkomne som gæster (se afsnit) og man kan være gæst op til tolv måneder. Vil man bo her skal man være ”Peace Keeper” og ta CirkelByens kursus. (se afsnit) Der ud over bliver man tilknyttet en kontaktperson og ført ind i mødestrukturerne, (man kan tale på møderne men har ikke mulighed for at stoppe en konsensus beslutning).
Dorte Lykke Holm
April 2016
